22/9: Santiago - Fisterra (118 km, 1860 hm)

22 september 2021 - Fisterra, Spanje

Na nog een heerlijke nachtrust in hotel bed, is het om 8 uur weer vertrekken. De fiets en tassen 2 verdiepingen naar beneden gesjouwd. Ontbijt op de hoek kon al dus de dag begint goed. Koffie, croissant en verse jus daar moet ik het even me doen. Op naar Padron over de eerste heuvelrug. Koffie met churros.

DSCN3755

Kijk mijn gescoorde Santiago wielershirt, niet in souvenir shop maar bij een fietsenwinkel! In Padron gaat het verhaal van St Jacob verder: in kerk onder altaar staat een meerpaal waar zijn bootje met botten (hij was onthoofd in Jeruzalem) is afgemeerd. Die boot zat onder de jakobsschelpen! Vandaar het symbool.

Nog wat boodschappen ingeslagen voor de lunch. Dan de volgende heuvelrug. Lunch op een bankje in Noia. Dat ligt aan de oceaan, maar helaas is het eb en ligt de hele baai droog.

DSCN3765

Dan weer omhoog de volgende heuvelrug. En dan nog een bultig kustweg.

En dan is daar toch echt de oceaan bij Fisterra:

DSCN3771

DSCN3773

Prachtig uitzicht over de baai. Na het halen van stempel bij pelgrims bureau krijg ik alweer een certificaat! Dan is een alberge snel gevonden en slaap ik vannacht op bovenste bed van stapelbed.

MAAR, waarom 117 km fietsen en 1850 hm (koninginnenrit!), Nou voor 2 wereldwonderen die ik na douchen en wat brood eten om 19 uur ga bekijken. Ja, eerst weer fietsen (zonder bagage, merk bergop niet eens veel verschil) 3.5 km en 108 hm naar Faro de Finisterre.

Daar staat namelijk Camino paal met km 0,000

DSCN3798

Dat hotel op de achtergrond heeft ook nog een stempel voor paspoort. En ligt samen met vuurtoren op het laatste puntje rots. Daar is het gezellig druk met allemaal wandelaars. Verder veel auto's en campers voor 2de wereldwonder: je ziet de zon in zee zakken, vandaag om 20.34

DSCN3808

Het Santiago plein was indrukwekkend, maar dit mag er ook zijn. En natuurlijk schuiven er 2 Hollanders naast mij uit Brielle (zij is geboren in Lopik), dus kletsen we wat tot de zon is verdwenen. Het is dan ook bijna meteen donker dus snel met licht aan afdalen naar alberge.

Wat een mooie onvergetelijke dag! En kijk maar op route kaart, streep staat helemaal West.

1. Karin:
    22 september 2021
    Een prachtige zonsondergang..
    Hopelijk blijft het van dit mooie weer daar.
    Goede reis weer terug naar het oosten.