21/9: Geniet dagje Santiago (0 km gefietst)

21 september 2021 - Santiago de Compostela, Spanje

Wat een stroom aan lieve en complimenteuze reacties na het bereiken van de Compostela. Ik was er helemaal beduusd van toen ik 's avonds in mijn bed lag. Met een diepe zucht viel ik in een diepe slaap tot half negen.

Rustig aan opgestaan en er op uit voor ontbijt. Dat is hier helemaal geen probleem. Het is wel fris, 15°C schat ik. De zon schijnt volop, maar echt warm wordt het hier nu niet meer. Dan nog wat door de straatjes geslenterd en genoten van de vele doorkijkjes:

DSCN3746

Helaas bleek de "huiskamer" van het Genootschap van de lage landen al sinds covid dicht. Dat had ik even niet begrepen toen hier over verteld werd in Utrecht. Het luisterend oor werd dus ontluisterend. 😉.  Door naar het pelgrims museum! Best leuk om de duizend jaar geschiedenis van pelgrimeren te overzien. Dan past het beeld en functie van de dorpjes onderweg ook beter.

Pizza als lunch. Dan nog wat souvenirs.

Middag is er geen mis, dus kun je de kathedraal van binnen naar eigen inzicht bekijken. Dat zilveren wierookvat bv:

DSCN3748close up

DSCN3734in de hal.

Nog even een middagdutje op de kamer en naar route van volgende uitstapje gekeken: naar het einde van de wereld zoals de Romeinen dat noemde: Fini Terrae, ofwel Finisterre. Daar waar de botten van St Jacob aan land zijn gespoeld en dus eigenlijk het begin van de route is. Tevens het dit het meest westelijke puntje van Europa's vasteland. En nu maar hopen op een wolkeloze zonsondergang. Morgen heen (120 km) en donderdag via andere route terug naar Santiago (100 km).

Daarna nog even langs het Obradoiro plein waar weer nieuwe pelgrims zowel te voet als een paar op de fiets aankomen. Het blijft een ontroerend gezicht met Jacob die er goedkeurend naar staat te kijken vanuit de middelste toren.

DSCN3751

DSCN3741

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tonny:
    21 september 2021
    Ha Ronald, wat fijn dat je even de tijd neemt om na genieten van je mooi reis en bereiken van je eind doel. Vele van mijn fietsvrienden vinden dit een geweldige prestatie hoe jij dit hebt volbracht. Geniet nog even van de omgeving waar je nu bent. Groetjes Tonny
  2. Gina:
    22 september 2021
    Hoi Ronald rust lekker uit van de lange lange reis. Knap van je dat je zo ver bent gekomen. Het eind nadert nu
  3. Brendan Hoogenberg:
    22 september 2021
    Hi Ronald! Gaaf hoor! Petje af! Geniet ervan even daar.