19/9: Sarria - Melide (63 km, 1130 hm)

19 september 2021 - Melide, Spanje

Zondag mag je altijd beetje uitslapen! Zéker als het nog fris, donker en mistig is. Temperatuur zakt hier makkelijk onder de 10°C. Dus om 9 uur met windstopper en beenwarmers aan richting Sarria Down Town. Dat is wel lekker van Spanje, zelfs zondagochtend zijn er voldoende barretjes open voor koffie en ontbijt. Is maar goed ook want het gaat gelijk stevig over de heuvels. Nou ja word ik lekker warm. Mooi gezicht, wolken en mist in heuvels in diverse lagen als de zon opkomt.

Er staan nu heel veel borden met Camino. Ook voor fietsers is er opeens een eurovelo aanduiding met nr 3. Lekker op tijd. Het aantal wandelaars neemt nu echt toe, de verplichte 100 km komt eraan voor een certificaat. Meeste laten hun rugzak doorbrengen door diverse busjes. Maar je ziet er ook wel die niet goed meer kunnen lopen van pijn aan de voet, knie of heup.

Prachtig plaatsje Portomarrin, waar de wandelaars na brug over (leeg) stuwmeer binnen komen over een oude brug. Ik moet om fietsen en steile klim nemen.

P.S. dorp blijkt steen voor steen herbouwd want lag vroeger op bodem van stuwmeer. Vandaar die gekke brug.

Op een klim haal ik gestaag een Brit uit Bristol in. Samen met Steven fiets ik de ochtend op. Hij blij want hij volgde Google map en niet mijn leuke kleine pittige klimmetjes weg. Samen nog koffie onderweg.

Bij paaltje zien Steven en ik dat het nog 79 km is voor wandelaars. Hij is in Madrid begonnen. Bij lunch nemen we afscheid. Ik fiets nog door naar Melide. Langs de drukke weg staan wel borden die fietsers goed doen:

Aangezien het maar een korte rit was ben ik al om 15 uur bij leuke alberge. Ik mag de tent zelfs in tuin opzetten. Prima Combi. Onderweg nog bord Santiago 65 km gezien. Morgen Big party?!