17/9: Hopital de Orbigo - Cruz de Ferro bergpas - Ponferrada (85 km, 955 hm)

17 september 2021 - Ponferrada, Spanje

De nachten worden weer frisser waaraan je kunt merken dat de bergen er aan komen. Tent ging nat in de zak. Ontspannen geslapen, geen gekke toestanden gewoon een rustige camping. Om 8 uur opgestaan, gewassen en spullen ingepakt. Banden zijn nog stevig maar ik zou wel de druk willen checken. De zon komt om half negen pas op bij staalblauwe hemel. Toch maar windstopper aan. In volgende dorpje was markt dus wat fruit ingeslagen en bananen als ontbijt. Eerst maar warm fietsen. Via stil weggetje ben ik al snel in Astorga. Hier koffie in de zon met gebak (ontbijt). Stel Amerikanen op het terras, waarvan het oudere stel vertelde na het wandelen van de Camino ze besloten hun oude dag te slijten in Astorga. Het is ook een schitterend stadje met een kathedraal, kasteel en andere kerken. Ook VVV voor stempel! Hier nog meer Nederlandse fietsers.

DSCN3672

(Niet jaloers naar die blauwe lucht kijken😉). Ook een lokale fietsenwinkel bezocht: banden waren idd veel te laag in spanning. Ook voor €4 een nieuwe binnenband gekocht.

Dan gaat de klim naar de bergpas beginnen. Onderweg bij kerkje toevallig 4 groepjes fietsers allemaal een stempel! Ik heb ze niet meer gezien in de klim, op de toppen of in afdaling. Vlak voor de pas passeer je een markant Camino punt: Cruz de Ferro, een ijzeren kruis op houten paal. Verhaal is dat je hier een steen als last achterlaat met een boodschap en dat het vrijwel zeker is dat je Santiago gaat halen.

DSCN3676

Ook ik heb een symbolische steentje op grotere steen achtergelaten: "wie het kleine niet eert, is het grote niet weert." En natuurlijk voor iedereen een goede gezondheid. Love you, Miss you.😓

DSCN3679

Even later de eerste pas:

DSCN3682

De tweede col erachter had nog 300 m 15-20% als verrassing! Daarna een hele gave afdaling met fraaie uitzichten op de bergen van Galicië die nog komen.

Screenshot_20210917-183830

DSCN3687

Bij eerste dorpje El Acebo in afdaling werd het weer warmer en was er een bar met cola en brocadilos (stokbrood met ham en gesmolten kaas) en die smaakte prima, want mijn maag rammelde behoorlijk zonder lunch.

Afdaling eindigt in Ponferrada. Daar mis ik in afdaling het VVV en dus maar stempel bij een bar. Het weer ziet er nog steeds goed uit, dus besluit ik om nog 25 km door te gaan naar Villafranca camping. Maar dan komen er enorme zwarte luchten opzetten! Precies voor de bui losbarst vind een stille alberge in dorpje langs de Camino. Dus nu een stapelbed vannacht voor €10. Ook weer 2 andere wandelaars op de kamer, een Spaanse dame die al 22 jaar in Bilthoven woont, en Spanjaard uit Pamplona. Zie hier de regen in de tuin:

DSCN3690

Op de kaart is nu goed te zien dat het uiterste westen van Spanje en vasteland Europa eraan komt. Alvast Fijn weekend allemaal.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gina:
    17 september 2021
    De laatste lootjes Ronald. Goed van je.
    Jij ook een prettig weekend en ik hoop je snel weerte zien
  2. Mieke Duhen:
    17 september 2021
    Zet m op Ronald! En beter zo’n steentje achterlaten dan een in of door je band🥴 ik wist het al een tijdje, maar jij nu ook zeker: jij gaat Santiago halen👍👌🍀
  3. J&N:
    Zet hem op!!👍🏻
  4. Hennie en Sjoerd:
    18 september 2021
    Oops weer natte tegels deze morgen! Nog een paar dagen Ronald en ja die banden, voor 4 euro kun je nog wel een bandje wisselen toch? Het zonnetje zal wel weer doorkomen vandaag en mooi te zien welke afstand je al hebt gefixt! Rustig aan, geniet van alles en seeyou!
  5. Nadja:
    18 september 2021
    Je bent er al bijna! Wat een afstand al afgelegd. 💪
  6. Marie-José Dijkman:
    18 september 2021
    Je bent een kanjer hoor!!
    Het gaat je lukken om je doel Santiago te bereiken!!! Nog even doorzetten!!