16/9: . Mansilla - Leon - Hopital de Orbigo (66 km, 240 hm)

16 september 2021 - Hospital de Órbigo, Spanje

Dat plan om in de tuin te kamperen pakte goed uit, want toen ik om 7.40 naar boven ging om in de alberge te gaan wassen e.d. waren de meeste wandelaars al klaar voor afreizen of ze zaten nog te ontbijten. Jammer alleen dat om 6 uur een hond bij het hek vlak achter mijn tent ging blaffen. Ach dan heb je toch al 9 uur rust er op zitten. Ik kon er wel om lachen.

Koffie met warme croissant was prima start. Het wordt steeds later licht en de zon komt ook steeds later er bij. Dus maar even windstopper onder fietsshirt aan, maar na 30 min kon die al uit. Via kleine weggetjes, parklaan voor fietsers langs rivier rol je 30 km later zo centrum van Leon binnen. Ook de voetganger zone heeft een brede laan voor fietsers, kijk die Spanjaarden hebben het begrepen. Alleen bij kathedraal even lopen. Stempel bij VVV, koffie en wat foto's. Helaas trapte de dame van VVV er niet in om op mijn fiets te passen. Aangezien ze hier nog flinke prijzen vragen voor entree van kerk maar een rondje er omheen gemaakt. Wel mooi gebouw, knap bouwwerk. Toren in midden hangt aan buitenste torens.

DSCN3654

Leon uit nog lekkers bij bakker ingeslagen voor lunch. Grappig is dat veel kerkjes ooievaars nesten hebben, net als in IJsselstein. Zie de toren:

DSCN3661

Kilometers komen makkelijk want afgezien van wat klimmetjes naar de hoogvlakte is de weg vlak. Helaas gaat het wel over slecht onverhard wandelpad in de middag. Veel kuilen en keien. Maar in Hopital de Orbigo (inderdaad die pelgrims van vroeger kregen onderweg van alles) een wonderschone Romeinse boog brug! Maar liefst 28 bogen. Water nu alleen onder de eerste 2 en kanaal onder de laatste, het kan hier dus aardig spoken.

DSCN3664

Bestudering van gids leert mij dat hier laatste echte camping is voor de Cruz de Ferro bergpas. Tevens loopt mijn voorband nu sneller leeg dan afgelopen week. Ik vrees dat die nu echt lek is. Dus camping in hetzelfde plaatsje.

Voorband had idd een groot prik van Doorn die er finaal doorheen was gegaan en een klein gaatje. Jammer was dat reserveband 1 een ventiel had dat niet goed was verkleefd met rubber. Grrr dus gelijk band 2 nodig. Ziet er nu goed uit. Nu ik toch zwarte handen had ook maar achter kransjes en ketting schoonmaak gegeven.

DSCN3668

Hopelijk gaat deze voorlopig weer tijdje mee. Nu biertje opdrinken en wat smikkelen.

1. Jan Pieter Duhen:
    16 september 2021
    Hopelijk blijft de bandenpech hiertoe beperkt, en van de nood een deugd gemaakt. Geniet vn je diner en voor morgen weer frisse benen en een goed gemoed! Suc6
  2. Karin:
    17 september 2021
    Even goed doortrappen Ronald, dan kun je zondag nog de mis bijwonen in Santiago de Compastella .
  3. Marja Spaargaren:
    17 september 2021