13/9: Belorado - Burgos (60 km, 700 hm)

13 september 2021 - Burgos, Spanje

Dat was toch wel weer een mooie ervaring dat slapen in een donativo! Dat is dus een kerkelijke herberg waar je slapen, eten koken, ontbijten. En je bijdrage is vrijwillig en wordt door vrijwilligers onderhouden. Maar belangrijker vind ik dat je andere pelgrims kunt ontmoeten. In dit geval waren dat een getrouwd stel Japanners, zij 33 en hij 32. Ze hadden echt overal al gestudeerd en/of gewerkt. Zij had jaren geleden 2 maanden in Utrecht gewoond. Heerlijk samen op centrale plein aan drankje en pinxtos (soort hapjes bij de bar uitkiezen). Conversatie ging in prima Engels. Rest van de herberg bleef leeg, want binnen het dorp is er een flink aanbod om een slaapplaats voor wandelaars.

Zo gek zijn ze op de pelgrims dat er zelfs muurschilderingen zijn:

Jammer dat ze toch ver na 22 uur nog bleven rommelen met hun rugzakken. En ook al om 6.30 begonnen met voorbereiding op hun dag etappe. Dus ik was uiteindelijk ook maar opgestaan en hen uitgezwaaid. Ontbijt stond klaar een boterham met jam en cornflakes met melk! Kopje thee erbij. Wel zelf de afwas doen. Het was nog bewolkt en fris toen ik al voor 8 uur het dorp uit fietste. Parallel aan de wandelweg zag ik de tientallen Camino gangers lopen.

Maar er kwamen al snel flink lange klims dus warm zat. Alleen getemperd afdalen om niet teveel af te koelen. Mooi spaans uitzicht over de vlaktes en heuvels.

Geniepig was ik tot 1000 m hoogte geklommen en kwam ik op zo'n beruchte hoogvlakte! Nu weet ik waarom daar de windmolens staan! Windkracht 5 op de kop, leek Flevopolder wel. Stoempen zelfs als je even naar beneden ging. Passeerde nog een stel fietsers die aan het zigzaggen waren om nog vooruit te komen tegen heuvel en de wind. Toen weer echt naar beneden, naar de grotere weg. Meer auto's, meer kans op bar, ja! Koffie met croissant. Begon al aardig te rammelen rond 11 uur.

Via nog weer een bultig weggetje (14% stukje) rol ik rond 12 uur langs camping van Burgos. Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel er buiten de kathedraal te zien is, dus zet ik eerst de tent neer. In schaduw want de zon is weer goed doorgebroken (26°C). Op de lege fiets naar het centrum door een mooie esplanade langs rivier met vrijliggend fiets en wandelpad (Camino gangers genoeg hier). Een Joekel van kathedraal die nogal protserig is ingericht, goud en marmer in overvloed.

De pleinen zijn geweldig, een levendigheid met alle terrasjes. En gebruik dat er van wordt gemaakt! Je hoeft hier niet aan de Franse tijden te denken. Om 15 uur gewoon macaroni met salade bestellen. Daarna nog naar oud kasteel boven op lokale bult gelopen om mooi zicht over Burgos te hebben.

De lucht betrekt en er vallen wat druppels. Terug bij camping begint het om 18 uur toch echt op een bui te lijken. Dan maar even een middagdutje in de tent ipv ervoor. Onder de bomen is het nog droog, dus om 20 uur op deze goed uitgeruste camping koffie met patatas brava. Deze Hollander vraagt om een vork, maar moet natuurlijk met stokje gegeten een het liefst met de hele tafel.

Het weer ziet er niet stabiel uit voor aankomende 3 dagen. Dat ben je na 4 weken zon een beetje verleerd om over het weer te moeten nadenken...... Morgen verder, fietsdag 29, wel te rusten.

Oh ja, nog mail gekregen van de fietsende fransman Etienne samen op de foto in Cahors. Hij is weer thuis in Parijs. Voor mij geldt Santiago is nog ver. 😉