12/9: Navarrete - Belorado (82 km, 950 hm)

12 september 2021 - Belorado, Spanje

Zondag ochtend mag je een beetje uitslapen. Nou dat lukte wel aardig totdat mensen over het knetterende grind langs mijn tent hun hond gingen uitlaten. Dus om 8 uur er maar gewoon uit. De zon kwam al over de heuvels, een strak blauwe lucht! De tent was wel vochtig, net als mijn wielerkleding dat ik buiten had laten hangen in de hoop dat het zou drogen. Wel verkoelend als je dat aantrekt..... Terwijl de camping wakker wordt, schuift deze jongen om 9 uur de weg op. Eerst nog even terug fietsen naar dorpje voor de mooie kerk en route. Al snel kwam ik de Duitse dame van gisteren alweer tegen. Nog even wat gekletst en bij de eerste helling er van door. Goede opwarmer want ochtend blijft beetje klimmen tot Berceo alwaar 2 kloosters in de heuvels verstopt zijn. Onderweg ruim koffie bars en zelfs een supertje open. Dus de dag kan niet meer stuk. Mooie vergezichten:

DSCN3606

Dorpje in de verte glimt in de zon. Vanaf hier daalt de weg gestaag en kilometers later rol je zo St Domingo in. Hier weer veel wandelaars en veel aandacht voor Compostela route. Bij de ingebouwde kathedraal een pleintje met drinken en klein dagmenu: Lasagne en meloen toe.

DSCN3607

Vanaf hier steekt de weg iets naar noorden en dan westwaarts en kom je in een breed droog dal met wat wijnbouw en mijnbouw. De weg is 2x 15 km recht met af en toe van verhoging. Het voelde als Nederlands vlak maar merkte al dat de weg stiekem omhoog kroop. Toch 250 m omhoog uiteindelijk. Maar saai stuk. Aangezien ik al om 15 uur in Belorado was heb ik bij een frisje de gids bestudeerd. Burgos heeft eerste camping maar is nog 60 km weg. Tussenliggende plaatsen hebben geen wandel onderkomens....... On plaats zelf stikt het van albergers want het is een etappe plaats! Naast de kerk een donativo (=wat je er voor over hebt). Plek genoeg ondanks covid reductie op de stapelbedden. Douche, natte wasgoed te drogen en tent uitgehangen. Nu met beentjes in schaduw in tuin van de parochie. Ik ben onder de pannen.

Links de kerk, rechts bij wit de alberge.

DSCN3608