10/9: Yesa - Puenta La Reina (80 km, 880 hm)

10 september 2021 - Puente La Reina, Spanje

Vannacht heerlijk geslapen op een echt bed in een verder leeg hostel. Na douchen was inpakken natuurlijk snel gedaan en zat ik om 8.15 aan de koffie met croissant als ontbijt. Na afrekenen van maaltijd gisteren, consumpties en ontbijt (€20) mocht ik de fiets uit het voorraad hok halen. Vannacht had het nog een bui gegeven dus straat was nattig en temperatuur gezakt naar 15°C. Maar het was te warm voor regenjas. De zon moest nog achter de heuvels komen en toen was ook de damp snel weg en steeg temperatuur naar aangename waarden. Direct een lange klim om warm te worden en daarna afdaling naar sanguesa, een groter stadje aan de Aragon. VVV ging pas om 10 uur open voor een stempel dus eerst maar de kerkjes bekijken, lunch spullen inslaan bij Super en koffie bij barretje. Na het uitrijden van de stad kwam ik op een gravelpad door een kloof met rivier en overhangende rotsen. Er waren ook nog 2 donkere tunnels overgebleven van tram die hier had gereden. Aan de andere kant verzamelden zich heel wat wandelaars op parkeerplaats om ook deze kloof te lopen. Gelukkig had ik het Rijk alleen.

DSCN3579

Weg daarna was weinig spectaculair en glooide en plooide naar de heuvels. Helaas harde Westenwind tegen zodat er regelmatig een kransje terug moest. Lunch bij een oud kerkje in een van de weinige dorpjes. Weg kwam rond 14 uur uit op een grotere weg, die op een drukkere weg en daarna 3 km op een stikdruk stuk. Gelukkig is er wel steeds een strookje extra asfalt. Ook de laatste weg naar puenta La Reina is breed maar niet druk. Wandelaars kom je nu in grote getalen tegen. Kijk maar naar de alberge waar ik voor €8 ook mijn tent mag zetten.

DSCN3588

Nu nog een biertje in stadje drinken en de Santiago kerk bezoeken. De vallei Mayor is echt spaans met kerk in midden.

DSCN3590

Binnen een mooi eerbetoon aan de apostel St Jacob.

DSCN3591

Ik ben nu voorbij Pamplona en beweeg langzaam westwaarts. Inmiddels over de 2100 km en 20000 hm.

1. Mieke Duhen:
    10 september 2021
    Niet normaal Ronald, wat een monstertocht! Als je kijkt wat je al gereden hebt, zou je denken dat het nog maar een klein stukje te gaan is… maar ik ben bang dat je de fiets en de benen nog hard nodig zal hebben🥴😅
  2. Ronald Andrea:
    13 september 2021
    Dat naar het westen fietsen in Spanje lijkt op de kaart niet hard te gaan als naar het zuiden in Frankrijk.
  3. Ton:
    11 september 2021
    Laatste loodjes in Spanje 🇪🇸 Zo jouw verslag te lezen gaat het je nog goed af Het is al een hele prestatie Dat Lourdes water doet wonderen 😀 Mijn vakantie zit erop Spinning gaat weer beginnen Succes verder met de Camino
  4. Ronald Andrea:
    13 september 2021