Skagway, onze derde stop, stad van Goldrush

8 juli 2018 - Skagway, Alaska, Verenigde Staten

Zondag 8 juli komen we na een heerlijk nachtje varen en slapen aan in skagway. Ontbijt redelijk vroeg zodat we snel na aanleggen van boord kunnen naar lokale station voor de White Pass Yukon Railroad. Ik heb direct tickets geboekt anders staat de trein op de kade. Toch nog haasten want boot legt bijna uur later aan. Maar we zijn mooi op tijd voor 8.15 dan moeten we in lijn achter stewardess aanlopen en stappen 100m verderop in de voorste wagons van de cruise trein. Tsja, $30 bespaart. Weer was beetje winderig maar wel aangenaam. Treinreis duurde 1.5 uur met prachtige slingers en bruggen naar 900 m hoogte over 32 km. Daar locs geleerd en weer terug. Trein dateert van 1900 om alle goudzoekers velig over de bergen te brengen richting yukon rivier die dan Klondike leidde (bij Dawson). Velen hebben de voetreis in 2jaar voor de trein niet overleefd of afgemaakt. Goud is er maar weinig gevonden. Na 5 jaar was de Rush voorbij. Stadje zelf ademt nog die sfeer uit. Mooi historisch museum en film over de goudzoekers. Nu zijn het de cruise bezoekers die komen.
Namiddag nog gewandeld naar Lower Dewey Lake. Goed om ff wat cal te verbranden. Op tijd aan boord voor de snack. Ik heb nog gezwommen in binnen bad en rest languit op ligbed tot diner. Ditmaal boven in restaurant want het is daar german night. Idd schnitzel, speenvarken, bratwust en grostl. Prima te hachelen en konden het wegvaren om 20 uur prima zien. Op naar Glacier Bay.