Glacier Bay: een lust voor het oog, zeeleven en gletsjers

9 juli 2018 - Glacier Bay National Park and Preserve, Verenigde Staten

Maandag 9 juli zijn we de hele dag op zee en varen naar een fjord die bewoond wordt door walvissen, zeeotters, zeearenden en zeeleeuwen. Landschappelijk ook een parel want er liggen heel veel gletsjer tongen van een grote Ice Field langs de heuvels naar beneden. Flink aantal staan rechtop in zee. Ik was al om 6 uur op en zag de park rangers met speedboot aan boord stappen. Het turen wordt altijd wel beloond met een walvis. Ze zwemmen redelijk langs oevers van eilanden en je moet de waterpluimen zoeken. Aan het eind ligt margerie. Terug varend nog andere gletsjers dichtbij bekeken. Nog heel veel zeeotters gezien, leuk op de rug liggend en pootjes omhoog. Om 1pm nog lezing van Ranger vrouw in theater. Na de lunch weer terug op de hoofdroute en zeker 5 humpback walvissen gezien.
Dan gaan we grote oceaan op, golf van Alaska. Boot vaart harder en in combinatie met golven voelen we ons waggelen door de gangen. Na uurtje fitness (uniek uitzicht op zee vanaf Cross trainer😉) onze nette kleding aan voor 2de formal dinner. Eten tip top. De avond werd afgesloten met een zang en dans spektakel in grote theater (bij natellen van stoelen is het groter dan Fulco). Wat een dag. Foto's en video's zijn moeizaam want sneeuw en mist en wolken blijven een digitale uitdaging. Morgen weer een hele dag op zee.